4939394

Kulturní a informační služby města Přerova p.o.

Městský dům Přerov

Městský dům Přerov

11. 9. - 29.10. 2021: BARVY A TVARY, Pavel Bezděčka - obrazy, Pavel Toman - sochy

BARVY A TVARY, Pavel Bezděčka - obrazy, Pavel Toman - sochy

V sobotu 11. září v 15 hodin bude v galerii otevřena nová výstava s názvem Barvy a tvary. Tentokrát v Pasáži objevíte umělce, kteří v Přerově dosud nevystavovali. Jsou to přátelé z Jihlavy - Pavel Bezděčka, který bude vystavovat obrazy a Pavel Toman, který zde nainstaluje své sochy. 

Srdečně vás zveme na vernisáž nové výstavy v sobotu 11. září v 15 hodin. 

Hudební doprovod D.U.B music.

Pavel Toman je učitelem na střední škole, mimo svoji profesi se již několik desítek let zabývá sochařskou tvorbou. Zpočátku to byly drobnější sochařské práce, které však časem stále nabíraly na velikosti až k rozměrným sochám. Při tvorbě soch vyzkoušel různé materiály, největší prostor pro realizaci svých představ, pocitů a fantazií našel ve dřevě. 
Pavel Bezděčka pracoval v mnoha profesích, posledních patnáct let je kurátorem zoologických sbírek v muzeu Vysočiny Jihlava. Vedle zoologie ho baví fotografování, kresba a malba, psaní pohádek a bajek, cestování. Fotografie uplatnil v řadě knih, časopisů, propagačních materiálů, a také na více než sedmdesáti autorských či kolektivních výstavách. Ilustracemi doplňuje zejména své odborné publikace a pohádky pro děti. Počítačové malbě (computer painting) se věnuje od roku 2012. Od roku 2014 své obrazy vystavuje – zatím na více než padesáti autorských a kolektivních výstavách.

Pavel Toman

  • sochař
  • narozen  1956, Jihlava
  • bydliště Jihlava
  • člen - Spolek výtvarných umělců Vysočiny (při Unii výtvarných umělců ČR)
  • studia - Filozofická fakulta UJEP v Brně

Profesí je učitelem na střední škole, mimo svoji profesi se již několik desítek let zabývá sochařskou tvorbou. Zpočátku to byly drobnější sochařské práce, které však časem stále nabíraly na velikosti až k rozměrným sochám. Při tvorbě soch vyzkoušel různé materiály, největší prostor pro realizaci svých představ, pocitů a fantazií našel ve dřevě. Jako výchozí materiál pro svoje sochy využívá různých dřev ovocných stromů, ale i dalších listnatých stromů jako je jasan, ořech nebo jilm. Sochy většinou nekoloruje, nechává je ve své přirozené barevnosti a povrchově ošetřené tradiční politurou s využitím včelího vosku.  

Tematicky se ve své tvorbě pohybuje především ve třech oblastech: první je ztvárnění tak říkajíc „vesmírných témat“, jako je vznik života, nekonečnost prostoru, postavení Země ve vesmíru, případně pocity ohrožení života na Zemi. Další oblastí jeho zájmu je zachycení působení přírodních živlů, především větru a moře. U těchto objektů pak také dřevo občas kombinuje s přírodním kamenem. Třetím okruhem je zachycení emočních stavů, jako je vášeň, trýzeň, a také stavů absolutního uvolnění v prostoru, plynutí v čase.

Autorské výstavy

1998 Muzeum Vysočiny, Jihlava (s Josefem Mackem) • 2000 Integrovaná střední škola stavební, Jihlava • 2001 Hotel Gustav Mahler, Jihlava • 2003 Borová u Poličky • 2003 Krajský úřad kraje Vysočina, Jihlava • 2006 Galerie Hannah, Herent (Belgie) • 2007 Hotel Gustav Mahler, Jihlava (s Františkem Dörflem); OGV – Alternativa, Jihlava • 2008 Špalíček - Muzeum Prostějovska, Prostějov (s Františkem Dörflem); Galerie HTBL, Krems (Rakousko) • 2009 Městská knihovna Jaroměřice nad Rokytnou • 2010 Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou • 2015 Galerie KRUH, Třebíč (s Františkem Dörflem) • 2018 Městské muzeum a galerie Dačice (s Pavlem Bezděčkou) • 2019 Městské muzeum a galerie Hlinsko (s Ladislavem Kuklou) • 2019 Horácká galerie v Novém Městě na Moravě (s Pavlem Bezděčkou) • 2019 Muzeum Dr. Aleše Hrdličky Humpolec (s Ladislavem Kuklou)

Skupinové výstavy

Od roku 1995 se zúčastnil 40 skupinových výstav v České republice, na Slovensku a v Holandsku

Zastoupení ve sbírkách

Soukromé sbírky ČR • Německo • Francie • Belgie

Ocenění

2018 – Nejvyšší ocenění Kraje Vysočina (skleněná medaile) za uměleckou sochařskou tvorbu a dlouholeté vedení Spolku výtvarných umělců Vysočiny


Pavel Bezděčka

  • malíř
  • narozen 1952, Praha
  • bydliště Jihlava
  • člen Spolek výtvarných umělců Vysočiny (při Unii výtvarných umělců ČR)
  • studia - život

Pracoval v mnoha profesích, posledních patnáct let je kurátorem zoologických sbírek v muzeu Vysočiny Jihlava. Vedle zoologie ho baví fotografování, kresba a malba, psaní pohádek a bajek, cestování a zejména postupná sebelikvidace mnoha rafinovanými způsoby.

Fotografie uplatnil v řadě knih, časopisů, propagačních materiálů, a také na více než sedmdesáti autorských či kolektivních výstavách. Ilustracemi doplňuje zejména své odborné publikace a pohádky pro děti. Počítačové malbě (computer painting) se věnuje od roku 2012. Od roku 2014 své obrazy vystavuje – zatím na více než padesáti autorských a kolektivních výstavách: opakovaně v Praze, Olomouci, Rajhradě, Jihlavě, Uherském Brodě, Havlíčkově Brodě, Mohelně, Humpolci, Žďáru nad Sázavou, Novém Městě na Moravě, Dačicích, Přibyslavi; dále v Brně, Chotěboři, Vysokém Mýtě, Hlinsku, Hradci Králové, Třebíči, Telči, Frenštátě p. R., Dukovanech, Litovli a na Velehradě.

Zastoupení ve sbírkách: galerie ČR a soukromé sbírky ČR • Švýcarsko • Norsko

Co říká autor o své tvorbě:

„U počítačové malby nehledám vlastní neměnný rukopis, proto v mých obrazech nehledejte jednotu stylu, zpracování ani motivů. V řadě obrazů uplatňuji dojmy získané z bezprostředního kontaktu s přírodou a krajinou jak naší, tak i tropickou. Jiná dílka jsou fantaziemi ukazujícími mé vnitřní prožitky, sny a touhy, ale nevyhýbám se ani jednoznačně prokalkulovaným schématům, které mají čistě abstraktní charakter.

Malba na počítači je rovnocenná tradičním technikám malby, jen místo štětců, špachtlí a jiných pomůcek používám myš a klávesnici. Tyto nástroje vede moje ruka a ruku vede moje fantazie. Mnohé mé obrazy navíc vznikají ve dvou fázích. Základem je zpravidla černobílá kresba na klasické čtvrtce papíru, někdy méně – jindy více podrobná, obvykle určující kompozici budoucího obrazu. Kresbu (a často je to řada dílčích kreseb pro jediný obraz) pak oskenuji a dále s ní pracuji na monitoru. Teprve zde, z prvotního impulzu, z konstruktivní imaginace, vzniká obraz. V jednotlivých vrstvách volím a mísím barvy i struktury, pracuji na perspektivě, vkládám světla a stíny, následně přichází kouzlo slučování a prolínání vrstev. Někdy to jde rychle a obraz vznikne „v jednom tahu“, ale v naprosté většině je to zdlouhavá tvorba s častými návraty a předělávkami, s tisíci tahy myší. Postupně vznikající verze jednoho obrazu si čísluji a ukládám a není výjimkou, že finální verze nese pořadové číslo mezi dvacítkou a třicítkou.

Konečně! Obraz je hotov, jsem spokojen. Ale teprve teď přijde to hlavní – tisk na plátno. Počítačový obraz na plátně již není virtuální umění, ale naopak, je to umění velmi reálné. Reálné a osobité, s autorskými prvky i chybami. Nevytvářím digitální obrazy, ale maluji reálné obrazy pomocí digitální techniky.“


K obrazům:

  • Sen o dívce s motýlem, 2020, 70 x 90 cm, počítačová malba, canvas
  • Čtyři grácie, 2021, 90 x 90 cm, počítačová malba, canvas
  • Čas duchů a nadějí, 2021, 90 x 120,  počítačová malba, canvas

K sochám:

  • Hlava, 2006, dřevěná socha – hrušeň (vnitřní část – třešeň), výška 66 cm
  • Torzo ženy, 2006, dřevěná socha - javor (lazurováno), výška 85 cm
  • Tajemství menhiru, 2003, dřevěná socha - jilm, kombinováno s kamenem, výška 43 cm

BARVY A TVARY

Sen o dívce s motýlem

Sen o dívce s motýlem

 
Čtyři grácie

Čtyři grácie

 
Čas duchů a nadějí

Čas duchů a nadějí

 
Hlava, 2006

Hlava, 2006

 
Torzo ženy, 2006

Torzo ženy, 2006

 
Tajemství menhiru, 2003

Tajemství menhiru, 2003

 
 
10.9.2021 14:34:35 - aktualizováno 10.9.2021 14:56:26 | přečteno 38x | KIS města Přerova
 
Mapa webu
load